Benodigd
voor deze tutorial:
- Paint
- En een beetje inzet
Note;
je kan beter altijd inzoomen met deze knop
Inleiding
In deze
tutorial leren jullie eigenlijk de basis van
het isometrisch pixelen. Isometrie is niet
hetzelfde als perspectief, want bij
isometrie maakt het niet uit waar het
voorwerp staat, want het blijft dezelfde
grootte hebben, of hij nu vanachter staat of
niet.
Een voorbeeld
van isometrische pixelart door de fameuze
eBoy.
De
basislijn
Als je
isometrisch wilt gaan pixelen, moet je goed
weten wat de basislijn is.
Zoals je hier ziet gaat de basislijn 2
pixels naar links of rechts, en 1 pixel naar
boven of onder. Dat mag je zeker nooit
vergeten, want het is heel belangrijk als je
een isometrische pixelart wil maken.
De lijn hieronder is dus helemaal fout.
Zoals ik al
een aantal keer gezegd heb is die lijn de
absolute basislijn van isometrie. Als je
bijvoorbeeld een isometrisch rooster of vlak
of iets dergelijks wilt maken, is die lijn
aangeraden.
De afbeelding hieronder toont hoe een 2d
vlak wordt omgezet in een isometrisch vlak.
Dat is de grondbasis.
De afbeelding hieronder geeft nog andere
goede lijnen weer.
Zoals je kan
zien heb ik overal wat cijfertjes
ondergezet. Het eerste getalletje geeft aan
hoeveel keer je een pixel naar boven of
onder moet zetten alvorens je een pixel naar
links of rechts zet. Hoeveel pixels naar
links of rechts is dus het tweede cijfertje.
Als jullie die cijfers dus tegenkomen
snappen jullie een beetje wat ze ermee
bedoelen :).
Figuren
Nou, dat is wel genoeg voor de lijnen denk
ik. Als er nog eventuele vragen zijn kan je
altijd een PB sturen.
Dus, nu ga ik jullie uitleggen hoe je simpel
een paar ruimtelijke figuren maakt.
Kubus
We zullen beginnen met een kubus. Zoals je
wel zult merken als je je gaat verdiepen in
isometrie, is dat bijna elk voorwerp of
gebouw een basis heeft van een kubus.
Vooraleer we
daaraan beginnen moet ik zeggen dat er twee
manieren zijn van kubussen (figuren) maken.
Ik hoop dat dit hierboven een beetje
duidelijk is.
Om te beginnen klik je op de lijntool, een
knopje dat er zo uitziet:
en trek je een lijn zoals we hiervoor al
besproken hebben (de 1/2 dus). De lengte mag
je zelf bepalen.
Vervolgens trek je weer met de lijntool twee
even lange lijnen recht naar boven vanaf de
uiteinden van je schuine streepje. (Je kan
gemakkelijk als je 1 lijntje hebt getekend
die selecteren met deze knop;
. Op ctrl + c klikken en dan terug ctrl + v
voor het aan de andere kant te plakken)
Daarna verbind
je gewoon simpelweg de twee rechte lijnen
met mekaar.
Nu selecteer je hetgeen dat je nu al hebt en
kopieer het. Vervolgens plak je het en dan
klik je in dat selectiekadertje met je
rechtermuisknop en selecteer je
spiegelen/draaien. Je moet het horizontaal
draaien, wat normaal gezien aan aangevinkt
staat en dan klik je op OK. Nu sleep je dat
gedeelte zodat het mooi aansluit bij het
andere.
Nu zie je wel dat er een dik zwart lijntje
ontstaat in je kubus, maar dat ligt er
natuurlijk ook aan of je de kubus op manier
1 of 2 maakt.
Nu verbind je gewoon de twee bovenste punten
met een 1/2 lijn en op een gegeven moment
gaan ze elkaar raken.
Wat we nu nog moeten doen is hem inkleuren.
Maar voor je dat gaat doen, moet je een
lichtpunt kiezen, dat kan rechtsboven zijn,
of linksonder, of iets dergelijks. Ik kies
linksboven.
Nu kies je een kleur uit het kleurenbalkje
vanonder en je dubbelklikt erop. Vervolgens
komt er een schermpje en dan klik je op
‘aangepaste kleuren definiëren’.
Vervolgens komt er zoiets;
Nu, de
paintkleuren die in dat kleurenbalkje staan
zijn allemaal een beetje te fel. Dus om dit
op te lossen moet je in het middelste vak
met dat kruisje een beetje naar onder gaan,
meer naar het grijze toe dus. En desnoods
kan je het ook nog lichter of donkerder
maken in het balkje rechts. Zoiets dus;
Die kleur ga ik dus gebruiken voor het
bovenste vak. Ik maak hem wat donkerder
(niet te veel) voor het linkervlak, en nog
donkerder voor het rechtervlak. Dan heb je
zoiets;
Zoals je ziet zijn de innerlines (de lijnen
die binnen de outlines zitten, outlines kan
je toch wel raden wat het is?) niet echt
mooi in het zwart. Dus je gaat je kleur nog
eens veranderen door de kleur te selecteren
en te dubbelklikken, of gewoon de kleur te
selecteren en vanboven op kleuren >> kleuren
bewerken klikken. Dan kies je een lichtere
kleur dan de kleuren die je tot nu toe al
gebruikt hebt, en verander je de innerlines.
Zo, dat ziet er al veel beter uit.
Driehoekachtigen
Dit zijn nog
andere figuren, ik heb de uitvergroting er
ook bij gezet, zodat je goed kan zien uit
welke lijnen het is opgebouwd en je het ook
kan pixelen.
Bol
Een bol in 2D maken is geen probleem, maar
het is de manier waarop je hem schaduwt dat
het 3D laat lijken.
Dus om te beginnen tekenen we met dit knopje
een cirkel. Om de cirkel niet ovaal te maken
is het beter als je shift ingedrukt houdt en
dan een cirkel tekent, dan blijft hij echt
een cirkel.
In het begin
je waarschijnlijk last hebben van pixels die
niet echt kloppen, die een beetje hoekig
overkomen. Uiteraard moet je die proberen
weg te werken, hieronder een voorbeeld.
Je kiest weer
een basiskleur.
Je kiest weer een lichtpunt en daarna gaan
we gewoon de basisschaduw toevoegen, zonder
al te detailleren. In mijn geval heb je
buiten de basiskleur nog 3 donkerdere
kleuren nodig. Ik raad je trouwens aan om
goed naar mijn voorbeeld te kijken bij deze
stap.
Nu gaan we hem ditheren. Het is moeilijk uit
te leggen hoe zoiets te werk gaat, maar ik
raad je ook gewoon weer aan goed naar mijn
voorbeeld te kijken.
Dat ziet er goed uit, niet?
Nu, een fout die veel beginners maken, is
pillowshading. Bij pillowshading proppen de
beginners gewoon aan elke kant een beetje
schaduw, ze hebben geen lichtpunt (hoewel
het dan langs voor zou komen, maar dan nog
is het niet mooi). Pillowshading is voor de
meeste ervaren pixelarters een helse
nachtmerrie. Ik geef hieronder een
voorbeeldje van ervan.
Cilinder
Om te beginnen met een cilinder moet je
eerst een isometrische cirkel tekenen. Je
tekent eerst een isometrisch vlak en daarin
teken je een cirkel die er mooi inpast.
Zoals dit;
Dan neem je die cirkel daaruit en als het
nodig is, kan je de hoekige lijnen nog een
beetje bijwerken.
Vervolgens kopieer je de cirkel een keer, en
plak je hem onder de vorige cirkel, ergens
waar jij denkt dat het goed is (het moet er
wel recht onder staan). Daarna verbind je
beide uiteindes.
Je kiest weer een lichtpunt en basiskleur.
Nu ga je weer schaduwen. Ik heb hier 2
voorbeelden van hoe het zou kunnen.
Zoals je -hopelijk- wel ziet, komt bij de 1e
het lichtpunt van voor, en bij het 2e van
links. Probeer ook hier weer goed naar deze
voorbeelden te kijken.
Tot zover deze
tutorial. Hopelijk heb ik je kunnen
aanzetten om te pixelen en ik hoop dat je er
veel plezier aan beleefd :)