Pixeltutorial Door: ..Tyke.. / Fenne
Pixelart
Isometrie
Benodigd voor deze tutorial:
- Paint
- En een beetje inzet

Note; je kan beter altijd inzoomen met deze knop

Inleiding

In deze tutorial leren jullie eigenlijk de basis van het isometrisch pixelen. Isometrie is niet hetzelfde als perspectief, want bij isometrie maakt het niet uit waar het voorwerp staat, want het blijft dezelfde grootte hebben, of hij nu vanachter staat of niet.

Een voorbeeld van isometrische pixelart door de fameuze eBoy.

 

De basislijn

 

Als je isometrisch wilt gaan pixelen, moet je goed weten wat de basislijn is.
Zoals je hier ziet gaat de basislijn 2 pixels naar links of rechts, en 1 pixel naar boven of onder. Dat mag je zeker nooit vergeten, want het is heel belangrijk als je een isometrische pixelart wil maken.

De lijn hieronder is dus helemaal fout.

Zoals ik al een aantal keer gezegd heb is die lijn de absolute basislijn van isometrie. Als je bijvoorbeeld een isometrisch rooster of vlak of iets dergelijks wilt maken, is die lijn aangeraden.
De afbeelding hieronder toont hoe een 2d vlak wordt omgezet in een isometrisch vlak. Dat is de grondbasis.



De afbeelding hieronder geeft nog andere goede lijnen weer.

Zoals je kan zien heb ik overal wat cijfertjes ondergezet. Het eerste getalletje geeft aan hoeveel keer je een pixel naar boven of onder moet zetten alvorens je een pixel naar links of rechts zet. Hoeveel pixels naar links of rechts is dus het tweede cijfertje.
Als jullie die cijfers dus tegenkomen snappen jullie een beetje wat ze ermee bedoelen :).

Figuren

Nou, dat is wel genoeg voor de lijnen denk ik. Als er nog eventuele vragen zijn kan je altijd een PB sturen.
Dus, nu ga ik jullie uitleggen hoe je simpel een paar ruimtelijke figuren maakt.

Kubus

We zullen beginnen met een kubus. Zoals je wel zult merken als je je gaat verdiepen in isometrie, is dat bijna elk voorwerp of gebouw een basis heeft van een kubus.

Vooraleer we daaraan beginnen moet ik zeggen dat er twee manieren zijn van kubussen (figuren) maken.


Ik hoop dat dit hierboven een beetje duidelijk is.
Om te beginnen klik je op de lijntool, een knopje dat er zo uitziet:
en trek je een lijn zoals we hiervoor al besproken hebben (de 1/2 dus). De lengte mag je zelf bepalen.


Vervolgens trek je weer met de lijntool twee even lange lijnen recht naar boven vanaf de uiteinden van je schuine streepje. (Je kan gemakkelijk als je 1 lijntje hebt getekend die selecteren met deze knop;
. Op ctrl + c klikken en dan terug ctrl + v voor het aan de andere kant te plakken)


Daarna verbind je gewoon simpelweg de twee rechte lijnen met mekaar.



Nu selecteer je hetgeen dat je nu al hebt en kopieer het. Vervolgens plak je het en dan klik je in dat selectiekadertje met je rechtermuisknop en selecteer je spiegelen/draaien. Je moet het horizontaal draaien, wat normaal gezien aan aangevinkt staat en dan klik je op OK. Nu sleep je dat gedeelte zodat het mooi aansluit bij het andere.


Nu zie je wel dat er een dik zwart lijntje ontstaat in je kubus, maar dat ligt er natuurlijk ook aan of je de kubus op manier 1 of 2 maakt.
Nu verbind je gewoon de twee bovenste punten met een 1/2 lijn en op een gegeven moment gaan ze elkaar raken.


Wat we nu nog moeten doen is hem inkleuren.
Maar voor je dat gaat doen, moet je een lichtpunt kiezen, dat kan rechtsboven zijn, of linksonder, of iets dergelijks. Ik kies linksboven.

Nu kies je een kleur uit het kleurenbalkje vanonder en je dubbelklikt erop. Vervolgens komt er een schermpje en dan klik je op ‘aangepaste kleuren definiëren’.
Vervolgens komt er zoiets;

 

Nu, de paintkleuren die in dat kleurenbalkje staan zijn allemaal een beetje te fel. Dus om dit op te lossen moet je in het middelste vak met dat kruisje een beetje naar onder gaan, meer naar het grijze toe dus. En desnoods kan je het ook nog lichter of donkerder maken in het balkje rechts. Zoiets dus;


Die kleur ga ik dus gebruiken voor het bovenste vak. Ik maak hem wat donkerder (niet te veel) voor het linkervlak, en nog donkerder voor het rechtervlak. Dan heb je zoiets;


Zoals je ziet zijn de innerlines (de lijnen die binnen de outlines zitten, outlines kan je toch wel raden wat het is?) niet echt mooi in het zwart. Dus je gaat je kleur nog eens veranderen door de kleur te selecteren en te dubbelklikken, of gewoon de kleur te selecteren en vanboven op kleuren >> kleuren bewerken klikken. Dan kies je een lichtere kleur dan de kleuren die je tot nu toe al gebruikt hebt, en verander je de innerlines.


Zo, dat ziet er al veel beter uit.

Driehoekachtigen


Dit zijn nog andere figuren, ik heb de uitvergroting er ook bij gezet, zodat je goed kan zien uit welke lijnen het is opgebouwd en je het ook kan pixelen.

Bol

Een bol in 2D maken is geen probleem, maar het is de manier waarop je hem schaduwt dat het 3D laat lijken.
Dus om te beginnen tekenen we met dit knopje
een cirkel. Om de cirkel niet ovaal te maken is het beter als je shift ingedrukt houdt en dan een cirkel tekent, dan blijft hij echt een cirkel.

In het begin je waarschijnlijk last hebben van pixels die niet echt kloppen, die een beetje hoekig overkomen. Uiteraard moet je die proberen weg te werken, hieronder een voorbeeld.

Je kiest weer een basiskleur.

Je kiest weer een lichtpunt en daarna gaan we gewoon de basisschaduw toevoegen, zonder al te detailleren. In mijn geval heb je buiten de basiskleur nog 3 donkerdere kleuren nodig. Ik raad je trouwens aan om goed naar mijn voorbeeld te kijken bij deze stap.

Nu gaan we hem ditheren. Het is moeilijk uit te leggen hoe zoiets te werk gaat, maar ik raad je ook gewoon weer aan goed naar mijn voorbeeld te kijken.

Dat ziet er goed uit, niet?

Nu, een fout die veel beginners maken, is pillowshading. Bij pillowshading proppen de beginners gewoon aan elke kant een beetje schaduw, ze hebben geen lichtpunt (hoewel het dan langs voor zou komen, maar dan nog is het niet mooi). Pillowshading is voor de meeste ervaren pixelarters een helse nachtmerrie. Ik geef hieronder een voorbeeldje van ervan.


Cilinder

Om te beginnen met een cilinder moet je eerst een isometrische cirkel tekenen. Je tekent eerst een isometrisch vlak en daarin teken je een cirkel die er mooi inpast. Zoals dit;



Dan neem je die cirkel daaruit en als het nodig is, kan je de hoekige lijnen nog een beetje bijwerken.


Vervolgens kopieer je de cirkel een keer, en plak je hem onder de vorige cirkel, ergens waar jij denkt dat het goed is (het moet er wel recht onder staan). Daarna verbind je beide uiteindes.

Je kiest weer een lichtpunt en basiskleur.

 
Nu ga je weer schaduwen. Ik heb hier 2 voorbeelden van hoe het zou kunnen.

Zoals je -hopelijk- wel ziet, komt bij de 1e het lichtpunt van voor, en bij het 2e van links. Probeer ook hier weer goed naar deze voorbeelden te kijken.

 

Tot zover deze tutorial. Hopelijk heb ik je kunnen aanzetten om te pixelen en ik hoop dat je er veel plezier aan beleefd :)

 


Deze Tutorial is eigendom van Habbospies.nl. © Habbospies 2009/2010